måndag 7 september 2009

Klubbpaddling på Bolmen 4-6 september

Vi var ett gäng på 6 personer som hade anmält oss till en klubbtur över helgen till Karskrona skärgård men när vi träffades på klubben på fredag eftermiddag bestämde vi oss för att realisera plan B som var sjön Bolmen i stället. Det blåste kuling i Blekinge och prognosen för helgen såg inte bättre ut så med tanke på säkerhet och komfort ansåg vi en insjö mitt i landet vara en bättre idé.

Vi gav oss iväg med samhället Odensjö som mål för att lägga i och ta en kort paddling till en tältplats. Vi var tre bilar som tog lite olika vägar men väl framme var klockan relativt mycket och ett irriterande regn föll så vi bestämde oss för att övernatta utan kajakpaddling. Ett alternativ för övernattning var Löckna camping som vi var och tittade på men priset per par var 160:- så vi valde att söka efter en plats där vi kunde fricampa i stället, vår karavan körde söderut med spejande och muntert dividerande genom de öppna fönstren till en plats nära Odensjö hembygdsgård där vi satte upp våra tält precis innan mörkret föll.

Läger 1:a natten vid Odensjö.

På lördagsmorgon vaknade vi tidigt och brassade frukost i lä för den sydostliga vinden och planerade för dagen tur som skulle ta oss upp till någon ö på norra delen av Bolmsö. Mätta efter en härligt uppfriskande frukost packade vi kajakerna och satte kurs norrut utefter den västra kusten av sjön väl uppe vid Löckna udde beslutade vi oss att korsa överfarten till Bolmsö för att komma i lä av vinden som var frisk i byarna, överfarten var ganska guppig med sidvind och lite brytande vågor från styrbord. Vi gick i gemensam tropp utan några missöden men väl framme var vi "lite" blötare än innan, belöningen som väntade var en lugn sjö och lä med solglimtar då och då.

Utsikt från min båt på läsidan av Bolmsö.

Vi följde kusten norrut på den västra kanten av Bolmsö för att hitta en trevlig plats att äta lunch på. Vi rundade en holme vid Näsudden och såg en sandstrand med en bastu och ett trädäck som såg inbjudande ut och gick i land för att plocka fram våra triangakök och termosar så vi kunde få något gott till livs. När vi hade ätit och alla var nöjda kom det två killar gående som såg lite "bistra" ut så vi trodde att nu kommer vi att få bannor för att vi rastar på ett privat område. Vi skämtade lite när dom kom fram "typ kommer ni för att tända upp bastun till oss" men de tyckte det var för tidigt utan att var arga och samtidigt fick vi veta att vi hade strandat på Helsingborgs kommuns sommarläger så allt var frid och fröjd.

Sommarlägret på Bolmsö.

Vi förtsatte vår paddling norrut och efter en kvart eller så började en av oss att yra om glass, färja, Bolmsö kyrkby och då var det kört alla fick ett begärliknande sug efter glass så givetvis gick vi i land vid Bolmsö kyrkby där förövrigt ett gäng Danskar kom paddlande. När våra ben hade tagit oss fram till skylten och parasollerna med SIA glass var det stängt just denna lördag, vad göra?
Våra öron uppfattade ett bekant ljud som inte gick att missta GLASSBILEN. Den av oss som var vågligast gick fram till ett par som gick i en trädgård och frågade om den eftersökta glassbilen befann sig på framsidan av deras hus och det gjorde den så vi fick för denna gång gena över tomten och fram till vid det här laget måste ha glassen (ett stort tack till Lena som bjöd laget runt).
Ylva fick vi ett tillfälle vara bogserbåt och dra loss en av deltagarna från en förädiskt gömd och platt sten, kajaken satt nästan som fastlimmad.

Hjälpsamhet är viktig på sjön.

Vår tur gick vidare och vid den norra spetsen av Bolmsö när klockan blivit 4:a började vårt sökande efter en fin plats att slå läger på, vi hade planer på att gå över till Toftö men gruppen beslutade att följa Bolmsö österut i stället. Efter att vi kommit halvväges på den norra sidan utan att se en enda potentiell landstigningsplats började vi alla att misströsta lite och inte blev det bättre av att någon släckte ljuset och satte på duschen.

"Stilla" regn över Bolmsö.

När det regnat färdigt så beslutade vi att jag skulle paddla i förväg för att se om det fanns någon fin tältplats på Lammö. Jag paddlade runt hela ön utan att hitta något som jag tyckte vara värt att undersöka så när jag kom runt var de andra i fatt och Ylva hade varit i land ungefär där jag började min rundtur och hittat en glänta i den annars täta skogen där vi alla var nöjda med att slå läger. Det var skönt att få gå iland och sätta upp tält och en skyddande tarp efter en tur på ca: 2,6 mil (om jag inte har fel).
Det blev matlagning och många goa skratt den kvällen speciellt efter ett par episoder den ena där en av oss kom tillbaka blöt och anfådd efter en för oss andra inte så lång bortavaro och i anfådda andetag meddelade att hon hade gått vilse, lite whiskey botade dock snabbt samt en annan när vi fick veta att en hade försökt att leka diskmaskin i ett vattentätt skott under dagen och blött ner sin sovsäck (tur man kan dela på det man har med sig).

Glänta på Lammös sydvästra spets.

Lägret vaknade till liv tidigt på söndagsmorgonen och regnandet hade upphört och vinden vänt till västlig men fortfarande hård i byarna, vi tog en lång frukost innan vi bordade kajakerna igen.

Kajak parkering på Lammö

Två av oss har kompisar på Bolmsö närmare bestämt Österås så vi bestämde oss för att paddla dit för en visit om dom nu var hemma och det var dom, vi blev bjudna på kaffe och ett jättegott hembakat bröd (som vi fick receptet på), vi tackar ännu en gång. På vägen dit såg vi två stora örnar som vi gissa kan vara kungsörn de var fantastiskt stora men lite för högt upp för att jag kunde fota med ett bra resultat. Efter "våldgästningen" gick färden vidare i lä söderut efter Bolmsös östra kust till Kråkudden söder om Bolmstad där vi käkade lunch i solskenet och den av oss som vågade badade.

Myspaddling och reducering av kläder.

Luchrestaurangen vid Kråkudden.

Styrkta av maten fortsatte vi söderut mot sydvästra spetsen på Bolmsö där vi samlade oss inför överfarten till Odensjö i motvind och bråkig sjö.

Lugnet före stormen.

Vi stretade på i motvinden i samlad tropp och ju närmre den västra kanten av sjön vi kom ju mindre blev vågorna, väl framme på andra sidan fick vi pusta ut och packa in i bilarna efter ännu en magisk helg i naturen och i goda vänners lag.

Förste ur vid målet.

Allt surrat nu kör vi.

Rutten inritad på Google Earth.

Turens pryl.

Nu ser jag fram emot Hallandsväderö turen nästa söndag.
Tack till alla som var med.

Besök Helsingborgskanotisterna för mer information om kajak och turer.